Sätt ihop en bra lunch

Eftersom lunchen är en av de stora viktiga måltiderna under dagen så är det viktigt att du får en bra balans mellan näringsämnena protein, kolhydrater och fett.  Genom att äta en måltid som har en sammansättning av 40% kolhydrater, 30% protein och 30% fett så får du en skön mättnad och ditt blodsocker håller sig på en bra nivå tills det är dags för nästa måltid.

För att sätta ihop en bra lunch antingen om det är en lunchlåda eller om det är ute på restaurang har jag nedan satt ihop bra saker att tänka på.

 

20190207_181518000_iOS

Kolhydrater + Fett

Denna sammansättning är aptitstimulerande och du äter för mycket innan du känner mättnad.

Exempel: Glass, godis, choklad, chips, kakor, bröd med smör, pasta med gräddsås, briost med marmelad

20180825_101743649_iOS

Protein + Fett

Denna sammansättningen ger dig en kraftig mättnad och kan göra att du äter för lite energi mot vad du behöver få i dig.

Exempel: Ägg, fet fisk, hårdost, kvarg med nötter

20180205_055749402_iOS

Kolhydrater + Protein + Fett

Denna sammansättningen ger en skön mättnad och du äter med störst sannolikhet rätt mängd energi.

Exempel: Hemlagad mat, sallad med proteinkälla, keso med frukt och nötter

Om du äter en för liten lunch är det stor risk att du äter för mycket på kvällen. Så se till att äta en rejäl lunch som ger dig energi fram till nästa måltid.

Emil Isaksson
Kostrådgivare